Arbejdsmarkedspensionsselskaber er bedre til kundeloyalitet

Arbejdsmarkedspensionsselskaberne giver de kommercielle selskaber baghjul, når det handler om at skabe loyale kunder. Det viser de nye resultater fra BrancheIndex Pension 2017. Industriens Pension topper med den højeste score på kundeloyalitet for andet år i træk.

Der er ingen tvivl om, at de store vindere på kundeloyalitet i årets BrancheIndex Pension er arbejdsmarkedspensionsselskaberne. Ifølge Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group, skal en del af forklaringen findes i forskellene på selskabernes markedsvilkår.

"De kommercielle selskaber har naturligt et større behov for at iscenesætte sig selv i kampen om kunderne. Det betyder også, at de skaber et højere forventningsniveau hos kunderne, som de efterfølgende skal indfri - og ideelt set overgå - for at sikre en høj grad af loyalitet," forklarer han.

Vinderne på kundeloyalitet i 2017

Industriens Pension tager igen i år førstepladsen i BrancheIndex Pension med et loyalitetsindeks på 66 point. De nærmeste konkurrenter i analysen er PensionDanmark, LP Pension og PKA-Pension med hhv. 64, 62 og 57 point (figur 1).

Se udtalelse fra Industriens Pension her

 

Loyalitetsindeks - samlet score på kundeloyalitet

BrancheIndex Pension 2017

Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (total er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre pensionsselskaber, som ikke er medtaget i denne grafik).

AP Pension har den højeste kundeloyalitet blandt de kommercielle selskaber, tæt efterfulgt af PFA. De to selskaber ligger væsentligt højere på loyalitetsstigen end de fire øvrige kommercielle selskaber, der er rangeret i rækkefølgen: SEB, Danica, Nordea Liv og Pension og Skandia.

PenSam er selskabet med den største fremgang i årets BrancheIndex Pension og springer imponerende 4 pladser frem, fra en placering som nummer 12 i 2016, til en placering som nummer 8 i år.

Større fokus på kundeloyalitet i branchen

Ifølge Mikkel Korntved er der generelt positive forandringer at spore i pensionsbranchen, der de seneste år har sat øget fokus på kundeorientering:

"Branchen er vågnet op til dåd: Både arbejdsmarkedsselskaberne og de kommercielle pensionsselskaber har fokuseret kraftigt på en øget kundeorientering i de seneste år. Spørgsmålet er dog stadig, hvor mange af de store ord, kunderne reelt oplever i deres kontakt med selskaberne," understreger han.

Få mere information om BrancheIndex Pension

BrancheIndex Pension er en ud af en række brancheundersøgelser, som Loyalty Group gennemfører årligt. Formålet er at afdække privatkundernes tilfredshed med og loyalitet over for deres pensionselskab. 4400 pensionskunder har deltaget i BrancheIndex Pension 2017 og vurderet deres pensionsselskab på centrale områder som service, produkter og markedsføring.

Kontakt researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon 7025 2627, hvis du vil vide mere om resultaterne.

Se presseomtale af BrancheIndex Pension her

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet