Fremgang i bankernes kundeloyalitet i 2017

De nyeste resultater fra BrancheIndex Bank viser en samlet fremgang i kundeloyaliteten blandt de danske banker. For syvende år i træk lykkes det Arbejdernes Landsbank at opnå den højeste score på kundeloyalitet.

Vinderne på kundeloyalitet i 2017

Arbejdernes Landsbank tager igen i år førstepladsen i BrancheIndex Bank med et loyalitetsindeks på 79 indekspoint. De nærmeste konkurrenter i analysen er Lån og Spar Bank, Spar Nord Bank og Jyske Bank med hhv. 72, 63 og 60 procentpoint (figur 1).

Jesper Nielsen, Forretningschef i Arbejdernes Landsbank udtaler:

"Vi tror på, at en væsentlig del af årsagen til, at vi fortsat har meget tilfredse og loyale kunder er, at vi arbejder målrettet og systematisk med at lytte til vores kunders feedback til os. Hvad enten det er ris eller ros, vi bliver mødt med, lytter vi, tager det konstruktivt til os og agerer på inputtet."

Se flere udtalelser fra Arbejdernes Landsbank

 

Loyalitetsindeks - samlet score på kundeloyalitet

Brancheindex -bank -2017
Figur 1: Loyalitetsindeks (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer (total er udregnet på basis af den totale undersøgelse og inkluderer mindre banker, som ikke er medtaget i denne grafik).

Samlet fremgang trods modvind

Trods den negative medieomtale af øgede gebyrer i flere af bankerne, viser årets undersøgelse en overordnet fremgang i de private bankkunders tilfredshed og loyalitet sammenlignet med sidste års resultater. Om årsagerne til denne udvikling, udtaler Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group:

"Når næsten samtlige banker i undersøgelsen på denne måde formår jævn fremgang, må meget af udviklingen højst sandsynligvis tildeles faktorer, som berører alle privatkunderne på tværs af bankerne. Én forklaring på dette brede fremskridt blandt bankkundernes opfattelser af deres banker kunne ligge i den generelle økonomiske konjunkturforbedring," siger Mikkel Korntved.

Spar Nord Bank oplever som det eneste selskab blandt de undersøgte en mindre nedgang i kundeloyaliteten siden sidste år (2016: 64, 2017:63). Banken formår alligevel at bevare sin tredjeplads på loyalitetsindekset og placeres over branchens gennemsnit på 61 procentpoint.

Danske Bank fortsætter den positive udvikling i kundeloyalitet, som har været gældende siden 2013. I forhold til sidste års undersøgelse, opnås en fremgang på 12% (2016:52, 2017:58).

Vil du vide mere om BrancheIndex Bank?

BrancheIndex Bank er en ud af en række brancheundersøgelser, som Loyalty Group gennemfører årligt. Formålet er at afdække privatkundernes tilfredshed med og loyalitet over for deres bank. 4600 private bankkunder har deltaget i BrancheIndex Bank 2017 og vurderet deres bank på centrale områder som kundeservice, mobil- og netbank, information, rådgivning, pris og renter og image.

Kontakt researchchef Lars Jepsen på e-mail lj@loyaltygroup.dk eller telefon 7025 2627, hvis du vil vide mere om resultaterne.

Se presseomtale af BrancheIndex Bank her

Artikler

Hent inspiration i
vores artikelarkiv.

 

Research

Læs om vores egne undersøgelser.

 

LoyaltyNews

Få inspiration til
øget kundeloyalitet